آهنربا چيست؟؟؟ (1)

سلااااااااام

ميخوام يه مدت درباره آهنربا چندتا مطلب بذارم واستون 

خنده

 آهن‌رباها معمولن از آهن يا فولاد ساخته مي‌شن. البته سنگهايي هم هست كه خاصيت مغناطيسي دارن. اين سنگها هميشه به سمت شمال يا جنوب مي‌ايستن و قديما از اين سنگا تو سفراي دور و دراز براي جهت‌يابي استفاده مي‌كردن. آهن‌ربا هم همين‌طوره و اگر بتونه آزادانه نوسان كنه، به سمت شمال يا جنوب ثابت مي‌شه و به همين دليله كه دو انتهاي ي آهن‌ربا رو قطب شمال و قطب جنوب مي‌نامن. 
اگ بخواين قطباي شمال دو تا آهن‌ربا را به هم نزديك كنين، احساس مي‌كنين يه نيرويي اون دوتارو از هم دور ميكنه .

همين‌طور قطباي جنوب دو تا آهن‌ربا هم همو دفع مي‌كنن.اما اگ قطب شمال يك آهن‌ربا را به قطب جنوب آهن‌ربا ديگ نزديك كنين، مي‌بينين كه دو تا آهن‌ربا به سمت هم كشيده مي‌شن و قطب‌هاي شمال و جنوب آهن‌ربا همو جذب مي‌كنن. اين كشش و جاذبه بسيار قويه و بعضي وقتا جداكردن دو تا آهن‌ربا از هم كار خيلي سختيه.پس قطباي همنام يا همانند، همو را دفع مي‌كنن و قطباي غيرهمنام يا متفاوت همو جذب مي‌كنن.

خيليم چيز سختي نبودزبان درازی

آهن‌ربا بعضي از موادو  به طرف خودش مي‌كشه و اونا موادي هستن كه خاصيت آهن‌ربايي داشته باشن؛ مثل سنجاق، سكه، گيره كاغذ، قيچي، ميخ، سوزن و چيزايي كه فلزي باشن.آهن‌رباها به شكلاي مختلفي ساخته مي‌شن. گاهي وقتا به شكل مستطيل و بعضي‌وقتا به شكل نعل اسبه يا ميله‌ايه و با دو رنگ، قطب شمال و جنوب آن مشخص مي‌شه.
از آهن‌ربا تو جاهاي زيادي استفاده مي‌شه؛ مث، يخچال ك از فولاد درست شده و به در فولادي يخچال ي آهن‌ربا چسبيده كه باعث مي‌شه در يخچال بسته بمونه و تو وسايلي كه براي تزئين و زيبايي به در يخچال مي‌چسبونيم، پشتش يك آهن‌ربا چسبيده  و اين باعث مي‌شود به در فولادي يخچال بچسبه.گاهي وختا هم براي جمع‌آوري فلزات از آهن‌ربا استفاده مي‌شه. وقتي آهن يا فولاد به يك آهن‌ربا مي‌چسبه، خودشم ي آهن‌ربا مي‌شه. اولين گيره كاغذ كه به آهن‌ربا مي‌چسبه، گيره دومي رو آهن‌ربا مي‌كنه و هر چ قدر ك آهن‌ربا قوي‌تر باشه گيره‌هاي بعديم خاصيت آهن‌ربايي پيدا مي‌كنن و اين گيره‌ها به هم مي‌چسبن.يك نكته جالب درباره آهن‌ربا اينه كه اگر يك فلزي را به آهن‌ربا مدتي بكشيم، اون فلزم ي آهن‌ربا مي‌شه و براحتي مي‌تونه يك گيره فلزي را بلند كنه.

آرام

اين داستان ادامه دارد....



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 اسفند 1393برچسب:, | 18:47 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.